Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden BoJo, Bosch&deJong boekverkopers & Boekhandel vanGennep

E-mail: vraag@bojoboek.nl
Website: bojoboek.nl

Artikel 1 – Definities

BoJo: BoJo (ook opererend onder de handelsnamen BoJo boeken/books, Bosch&deJong boekverkopers en Boekhandel vanGennep), gevestigd te Rotterdam, KvK-nummer 63313278.
Klant: degene met wie BoJo een overeenkomst is aangegaan.
Partijen: BoJo en Klant samen.
Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens BoJo.
BoJo en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
BoJo en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 – Prijzen

BoJo hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
BoJo mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die BoJo niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
De consument heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.

Artikel 4 – Monsters en modellen

Wanneer de Klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij daaraan geen andere rechten ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij schriftelijk is afgesproken dat de te leveren producten met het monster of model overeenstemmen.

Artikel 5 – Betalingen en betalingstermijn

De Klant moet een factuur binnen 14 dagen na factuurdatum aan BoJo betalen, tenzij anders is afgesproken of op de factuur een andere betaaltermijn staat.
Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat wanneer de Klant het bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat BoJo de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
BoJo mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 6 – Gevolgen te late betaling

Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag BoJo de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan BoJo.
De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag BoJo zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van BoJo op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door BoJo, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

Artikel 7 – Recht van reclame

Wanneer de Klant in verzuim is, mag BoJo het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
BoJo maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan BoJo, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.

Artikel 8 – Herroepingsrecht

Artikel 9 – Opschortingsrecht

Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 10 – Retentierecht

BoJo kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van BoJo heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan BoJo.
BoJo is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.

Artikel 11 – Verrekening

Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan BoJo te verrekenen met een vordering op BoJo.

Artikel 12 – Eigendomsvoorbehoud

BoJo blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van BoJo met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
Tot die tijd in lid 1 kan BoJo gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
Wanneer BoJo gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag BoJo van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.

Artikel 13 – Levering

Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
Levering vindt plaats bij BoJo, tenzij anders wordt afgesproken.
Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag BoJo zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan BoJo kan tegenwerpen.

Artikel 14 – Levertijd

De levertijden van BoJo zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
De levertijd gaat in wanneer de Klant het bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een bevestiging heeft gekregen van BoJo.
De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer BoJo later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer BoJo niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en BoJo iets anders hebben afgesproken.

Artikel 15 – Feitelijke levering

De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.

Artikel 16 – Transportkosten

De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en BoJo schriftelijk iets anders hebben afgesproken.

Artikel 17 – Verpakking en verzending

Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij BoJo niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan BoJo. Doet de Klant dit niet, dan kan hij BoJo niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

Artikel 18 – Bewaring

Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.

Artikel 19 – Garantie

De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
De garantie geldt niet:
– in het geval van normale slijtage
– voor schade ontstaan door ongevallen
– voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
– voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
– wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de Klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de Klant in ontvangst neemt.

Artikel 20 – Ruilen

De Klant mag een gekocht artikel ruilen. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:
ruilen vindt plaats binnen 14 dagen na aankoop waarbij de Klant de originele factuur kan laten zien
het product wordt teruggebracht in de originele verpakking en met het aangehechte originele prijskaartje
het product is nog niet gebruikt
Afgeprijsde artikelen, bederfelijke producten, op maat gemaakte artikelen of speciaal voor de Klant aangepaste artikelen en speciaal voor de klant bestelde boeken kunnen niet worden geruild.

Artikel 21 – Vrijwaring

De Klant vrijwaart BoJo tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door BoJo geleverde producten en/of diensten.

Artikel 22 – Klachten

De Klant moet een door BoJo geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant BoJo daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming BoJo hiervan op de hoogte stellen.
De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat BoJo hierop gepast kan reageren.
De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en BoJo.
Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat BoJo andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 23 – Ingebrekestelling

De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan BoJo.
De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling BoJo ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 24 – Aansprakelijkheid Klant

Wanneer BoJo een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

Artikel 25 – Aansprakelijkheid BoJo

BoJo is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
Wanneer BoJo aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
BoJo is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
Wanneer BoJo aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Artikel 26 – Vervaltermijn

Elk recht van de Klant op schadevergoeding van BoJo vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 27 – Ontbinding

De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer BoJo toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
Is de nakoming van de verplichtingen door BoJo nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat BoJo in verzuim is.
BoJo mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer BoJo kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 28 – Overmacht

In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van BoJo door de Klant niet aan BoJo kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
– een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
– stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
– computervirussen
– stakingen
– overheidsmaatregelen
– vervoersproblemen
– slechte weersomstandigheden
– werkonderbrekingen
Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor BoJo 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat BoJo kan nakomen.
Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als BoJo de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
BoJo hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer BoJo hiervan voordeel heeft.

Artikel 29 – Wijziging overeenkomst

Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en BoJo de overeenkomst aanpassen. Dit geldt niet voor producten die de Klant heeft gekocht in een fysieke winkel.

Artikel 30 – Wijziging algemene voorwaarden

BoJo mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
Wijzigingen van ondergeschikt belang mag BoJo altijd doorvoeren.
Ingrijpende wijzigingen zal BoJo zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

Artikel 31 – Overgang van rechten

De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met BoJo aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van BoJo.
Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 32 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat BoJo bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 33 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en BoJo is Nederlands recht van toepassing.
De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van BoJo is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en BoJo, tenzij de wet iets anders bepaalt.

Opgesteld op 27 april 2024.